Virtual Reality
Mulighederne i VR er enorme – hvad enten det gælder fremvisning af huse, produkter, virtuelle messestande eller interaktive præsentationer, har vi bredt kendskab til muligheder og begrænsninger ved teknologien. VR-teknologien er i hastig udvikling, og hver måned rykkes grænserne for hvad der er muligt. Eksempler kan være:
SPECIALUDVIKLEDE LØSNINGER TIL VR
EKSEMPLER
Dette billede viser VRoom lavet som en ”multi-user version” hvor flere brugere kan være i scenen på samme tid. Denne version kører på PC, og giver en bedre kvalitet af grafikken, end ved en stand-alone version.
Med vores specialudviklede VR-løsning “VRoom” kan vi udvikle specialløsninger til Virtual Reality tilpasset dine behov. Vi er altid med på den nyeste udvikling inden for Virtual Reality. Vi udvikler primært til Oculus Quest 2, men også en lang række andre VR-headset, som eksempelvis Valve Index og HP-Reverb G2. Vi benytter bl.a. Unreal Engine til denne udvikling.
Kontakt os i dag og få en uforpligtet snak om dit næste VR-projekt eller book en demonstration.
Produkter kan tilføjes et i bibliotek, og produkter kan placeres direkte i 3D-scenen. Unikke regler og “snapping-funktioner” kan laves, så produkterne fx kun kan placeres specifikke steder.
Vi kan importere og optimerere jeres CAD-modeller, så de kan bruges til VR.
Vi kan indprogrammere specialfunktioner, som overfører jeres produkts funktionaliteter til Virtual Reality.
I det viste eksempel kontrolleres en kørestolslift ved brug af en smartphone app. Dette benyttes til demonstration af produktets funktion.
Lav præcise opmålinger i VR/3D, som ellers ville have været svære eller umulige at lave i virkeligheden.
Hvis en model er lavet efter originale CAD-tegninger eller plantegninger, vil målene også være præcise i 3D / VR.
Skift mellem forskellige variationer af et produkt.
I det viste eksempel, skiftes polstring på et bilsæde.
Hvorfor Virtual Reality?
At se ting i rigtig størrelse og have interaktion med objekter giver en helt anden forståelse end hvad almindelige 2D- eller 3D-tegninger kan give. Mulighederne i VR er enorme, men VR-teknologien har været (og er stadig til dels) begrænset af, at en kraftfuld PC kræves for at kunne vise indholdet, samt et omfattende setup af sensorer og kabler.
Dog er teknologien i hastig udvikling – nye generationer af VR-headset, såkaldte ”stand-alone” headset, kræver ikke en PC og har markant sænket den tekniske indgangsbarriere for nye brugere, og systemerne bliver mere brugervenlige og pålidelige.
Disse headset er i øjeblikket store og klodsede, men mange firmaer arbejder på at reducere størrelsen, vægten og opløsningen. Den største spiller på markedet for VR er Oculus, som er ejet af Facebook, som har store ambitioner for VR som en social platform hvilket presser teknologien – dog er andre store firmaer og med i kapløbet.
Grænserne er rykket for virtuelle møder, og VR vil i fremtiden spille en stor rolle i at kommunikere og samarbejde på afstand.
Nyligt implementerede industristandarder som ”OpenXR” har de sidste år strømlinet softwareudviklingen til VR-headset og giver en agnostisk uafhængig tilgang til hardware. Dette sikrer, at en bred gruppe af hardwareproducenter kan producere VR-headset uden at udviklerne (i visse tilfælde) skal tilpasse deres applikationer til specifikke headset.
Derudover vil teknologien i fremtiden brede sig til at kunne spore hele kroppens bevægelser, såkaldt ”full body tracking”, og det vil være muligt at gengive en detaljeret digital avatar / persona og interagere med den virtuelle verden på helt nye måder. Fx vil specielle handsker kunne give fornemmelser for bl.a. modstand, vægt, tryk og temperatur.
VR har mange udfordringer i sin implementeringsproces, og hvis det ikke blot skal agere som en sjov gimmick, skal teknologien modnes så den bliver ”boundryless (dansk: ”grænseløs”), hvilket vil sige, at det ikke kræver hverken stor teknisk viden eller adgang til dyr kompliceret hardware for brugeren at benytte teknologien – en udviklingsproces bl.a. TV og smartphones har gennemgået.
Virtual Reality uden alt bøvlet
Vi udvikler primært til Oculus Quest 2, som er et såkaldt “All-in-one” VR-headset – dette betyder, at der ikke skal bruges en kraftfuld PC eller tracking-sensore. Alt er tråløst og nemt at gå til.
ARBEJDSPROCES
Ønsker og krav
gennemgås og Rosbjerg3D laver en kravspecifikation eller oversigt for projektet som godkendes før projektstart.
Første udkast til projektet laves. Ved første fremvisning vil nye idéer og tanker vil ofte opstå, og disse indarbejdes i en ny opdateret kravspecifikation.
I henhold til kravspecifikationen testes og afprøves applikationen.
VR-applikationen implementeres med nødvendig oplæring.